41. A STUDY ON INPATIENT SATISFACTION AT HANOI MEDICAL UNIVERSITY HOSPITAL AND RELATED FACTORS IN 2024

Ngo Tri Tuan1, Nguyen Bich Ngoc1, Tran Tuan Duong2, Pham Hung Manh1, Nguyen Van Hoat3
1 Institute of Preventive Medicine and Public Health, Hanoi Medical University
2 Hanoi Medical University
3 Hanoi Medical University Hospital

Main Article Content

Abstract

Objective: To assess the satisfaction of inpatients at Hanoi Medical University Hospital and identify associated factors in 2024.


Subjects and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 974 inpatients aged over 18 years at Hanoi Medical University Hospital. The study employed a questionnaire developed based on form No.1 guided by Decision No.56/QĐ-BYT issued by the Ministry of Health.


Results: The average satisfaction score with medical examination and treatment services at Hanoi Medical University Hospital was 4.71 out of 5, corresponding to a satisfaction rate of 96.5%. Patients aged 40-60 were nearly three times more likely to report high satisfaction compared to those under 40, while those over 60 were 2.17 times more likely to be satisfied than younger patients (p < 0.05). No significant associations were observed between satisfaction levels and gender, place of residence, household living standard, health insurance status, length of hospital stay, or number of treatment episodes.


Conclusion: The study results showed an overall mean satisfaction score of 4.71 out of 5.00, with 96.5% of patients classified as “satisfied”. The majority of patients were male, predominantly from rural areas, and the age group 40-60 reported the highest satisfaction levels. These findings highlight the important role of health insurance and service quality at Hanoi Medical University Hospital in meeting patients’ healthcare needs.

Article Details

References

[1] Lê Văn Cường. Sự hài lòng của người bệnh nội trú về dịch vụ khám chữa bệnh hậu môn trực tràng và một số yếu tố liên quan tại Bệnh viện Tâm An, Thanh Hóa, 2020. Luận án, Trường Đại học Y Hà Nội, 2021.
[2] Eleni Petkari, Jakob Pietschnig. Associations of quality of life with service satisfaction in psychotic patients: A meta-analysis. PLoS ONE, 2015, 10 (8): e0135267, doi:10.1371/journal.pone.0135267.
[3] Lisa Baumbach, Michael Frese, Martin Härter, Hans-Helmut König, André Hajek. Patients satisfied with care report better quality of life and self-rated health - Cross-sectional findings based on hospital quality data. Healthcare, 2023, 11 (5): 775, doi:10.3390/healthcare11050775.
[4] Song D, Liu D, Ning W et al. Incidence, prevalence and characteristics of multimorbidity in different age groups among urban hospitalized patients in China. Sci Rep, 2023, 13: 18798, doi:10.1038/s41598-023-46227-4.
[5] Thư viện Pháp luật. Quyết định 56/QĐ-BYT năm 2024 hướng dẫn phương pháp đo lường hài lòng của người dân đối với dịch vụ y tế công giai đoạn 2024-2030 do Bộ trưởng Bộ Y tế ban hành, 1/10/2024.
[6] Trương Văn Hiếu, Lê Thị Lan, Nguyễn Thị Lan Anh. Thực trạng về sự hài lòng và các yếu tố liên quan ở người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Răng Hàm Mặt Trung ương Hà Nội, năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam, 2022, 517 (1), doi:10.51298/vmj.v517i1.3128.
[7] Nguyễn Thị Thu Mỹ, Nguyễn Hồng Thanh. Sự hài lòng của người bệnh nội trú tại Bệnh viện Y Dược cổ truyền Tuyên Quang năm 2021-2022. Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, 522 (1), doi:10.51298/vmj.v522i1.4286.
[8] Đỗ Thị Thu Hà, Đặng Xuân Vinh, Nguyễn Thị Minh Phương, Phạm Thảo Anh, Nguyễn Thị Thu Hường. Sự hài lòng của người bệnh với chất lượng dịch vụ theo yêu cầu tại khoa khám bệnh Bệnh viện Đa khoa Đống Đa Hà Nội năm 2023. Tạp chí Y học Cộng đồng, 2023, 64 (6), doi:10.52163/yhc.v64i6.841.
[9] Chithra K Jaipaul, Gary E Rosenthal. Are older patients more satisfied with hospital care than younger patients? Journal of General Internal Medicine, 2003, 18 (1): 23-30, doi:10.1046/j.1525-1497.2003.20114.x.