42. WAITING TIME FOR OUTPATIENT EXAMINATION AND SOME INFLUENCING FACTORS AT THE EXAMINATION DEPARTMENT, KY ANH GENERAL HOSPITAL, HA TINH IN 2024
Main Article Content
Abstract
Objectives: 1) Determine the waiting time for medical examination of outpatients at the Examination Department, Ky Anh General Hospital, Ha Tinh in 2024. 2) Analyze some factors affecting the waiting time for medical examination of outpatients at the Examination Department, Ky Anh General Hospital, Ha Tinh, in 2024.
Research method: Cross-sectional study combining quantitative and qualitative, conducted on 220 patients and hospital medical staff. Descriptive statistics and analysis methods were applied together with the T-test, Anova test, and the statistical significance threshold was p<0.05.
Main findings: The average TGC of patients at the Examination Department was 110.7 ± 61.6 minutes; In all stages at the Examination Department, the longest waiting time for patients is for test results (67.8 ± 32.1 minutes), the shortest waiting time is for ultrasound results (6.1 ± 1.9 minutes). There is a statistically significant difference in the TGC of patients in the following characteristics: number of CLS performed, examination form by specialty, time, date of registration for examination, and age group (p<0.05). Patients coming for examination in the morning have a longer TGC; the age of patients is related to reading, understanding, and complying with regulations/procedures; the hospital lacks instructions in the ultrasound room; the facilities are cramped, lacking chairs; the arrangement of the examination room is easy to move; there is a lack of X-ray machines; the hospital still lacks regular doctors in the Examination Department, and lacks staff to dispense medicine.
Conclusions: The waiting time for patients is still high, concentrated in the morning, and the hospital still lacks human resources and medical equipment.
Article Details
Keywords
Waiting time for medical examination
References
[2] tế BY. Quyết định số 1313/QĐ-BYT về việc ban hành hướng dẫn quy trình khám bệnh tại khoa khám bệnh của bệnh viện 2013.
[3] Giang NT. Tổ chức, hoạt động khám bệnh và phân bổ thời gian của người bệnh tại khoa khám bệnh, bệnh viện đa khoa tỉnh Vĩnh Phúc năm 2015: Luận văn thạc sỹ, Đại học Y Hà Nội; 2016.
[4] Quang NMV. Thời gian chờ khám của người bệnh ngoại trú và một số yếu tố ảnh hưởng tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Hồng Đức III Thành phố Hồ Chí Minh năm 2022: Luận văn thạc sĩ quản lý bệnh viện, Đại học Y tế Công cộng; 2022.
[5] Thảo NTB. Thực trạng thời gian chờ khám bệnh ngoại trú tại khoa khám bệnh, bệnh viện Trưng Vương: Luận văn Thạc sĩ Quản lý bệnh viện, Trường Đại học Y tế Công cộng.; 2018.
[6] Linh MT. Thời gian khám bệnh của người bệnh không sử dụng BHYT tại khoa Khám bệnh, Bệnh viện đa khoa Bưu điện TP.HCM và một số yếu tố ảnh hưởng năm 2021: Luận văn thạc sĩ Quản lý Bệnh viện, trường Đại học Y tế Công cộng; 2021.
[7] Rin TV. Thời gian chờ khám bệnh và một số yếu tố ảnh hưởng tại khoa khám bệnh tại Bệnh viện đa khoa trung tâm Tiền Giang năm 2019: Luận văn Thạc sĩ Quản lý bệnh viện]. Hà Nội: Trường Đại học Y tế Công cộng; 2019.
[8] Ngân HTT. Thời gian chờ khám, khám bệnh của người bệnh tại khoa Khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Đức Giang năm 2019 và một số yếu tố ảnh hưởng [Luận văn Thạc sĩ Quản lý bệnh viện]. Hà Nội: Trường đại học Y tế Công cộng; 2019.
[9] Oanh HT. Thời gian khám bệnh trong ngày của người bệnh bảo hiểm y tế và một số yếu tố ảnh hưởng tại Bệnh viện Thành phố Thủ Đức TP.HCM năm 2020: [Luận văn Thạc sĩ Quản lý bệnh viện]. Hà Nội: Trường đại học Y tế Công cộng; 2020.; 2020.
[10] Nê LV. Thời gian chờ khám bệnh ngoại trú của người bệnh tại khoa Khám bệnh, Bệnh viện đa khoa Hạnh Phúc, tỉnh An Giang và một số yếu tố ảnh hưởng năm 2019 Luận văn Thạc sĩ Quản lý bệnh viện - Trường Đại học Y tế Công cộng; 2019.
[11] Mỹ LTT. Thực trạng thời gian chờ khám trong ngày của người bệnh sử dụng BHYT và một số yếu tố ảnh hưởng tại khoa Khám bệnh Trung tâm y tế Can Lâm, tỉnh Khánh Hòa năm 2021: [Luận văn Thạc sĩ Quản lý bệnh viện]. Hà Nội: Trường đại học Y tế Công cộng; 2021.
[12] Sun J LQ, Zhao P, Zhang Q, Xu K, Chen H, et al,. Reducing waiting time and raising outpatient satisfaction in a Chinese public tertiary general hospital-an interrupted time series study. BMC Public Health. 2017;17(1):668.